A 4. évfolyamosok számára készülő központi írásbeli matematika feladatlapok követelményeiről
A jelenlegi 4. évfolyamos tanulók a 2020-as Nat szerint tanultak, illetve tanulnak.
Az írásbeli feladatsorokban előforduló követelmények ennek megfelelően 2020-as Nat-hoz kiadott kerettanterv matematika tantárgyának 1-4. évfolyamos témaköreiből az alábbiak:
- Természetes számok 10000-es számkörben.
- Számok képzése és helyi érték szerinti bontása, helyi-, alaki- és valódi érték fogalmának ismerete.
- Számok helye a számegyenesen. Számszomszédok, számok tízesre, százasra, ezresre kerekítése. Természetes számok nagyság szerinti összehasonlítása, a „több”, „kevesebb”, „ugyanannyi” fogalmak, és jelölésük (>, <, =) ismerete.
- Kétjegyűek összeadása és kivonása. Kerek tízesek szorzása és osztása egyjegyűvel.
- Írásbeli összeadás, kivonás, szorzás egy- és kétjegyű szorzóval, osztás egyjegyű osztóval.
- Műveletek közötti kapcsolatok: összeadás, kivonás, szorzás, osztás, zárójel használata.
- Hiányos művelet és műveletsorok megoldása az eredmény ismeretében a művelet megfordításával.
- Szöveges feladat értelmezése, megjelenítése, leírása számokkal.
- Szimbólumok használata matematikai szöveg leírására, az ismeretlen szimbólum kiszámítása.
- A törtrészek értelmezése, egységtörtek többszörösei.
- Negatív számok a mindennapi életben.
- Relációk a mindennapi életben, ezek kifejezése nyilakkal.
- Sorozatok néhány hiányzó vagy megadott sorszámú elemének kiszámítása.
- Sorozatok képzési szabályának keresése, kifejezése szavakkal.
- Adott szabályú sorozat folytatása.
- Sorozat szabályának felismerése. Összefüggések az egyszerű sorozatok elemei között.
- Táblázatok értelmezése, kapcsolatok táblázat adatai között. Fadiagram, ágrajz használata.
- Adatok lejegyzése, táblázatba rendezése.
- Egyszerű diagramról adatok, összefüggések leolvasása.
- Egyszerű diagramok készítése.
- Testek egyszerű geometriai tulajdonságai.
- Alakzatok kerületének kiszámítása.
- Alakzatok területének számítása alkalmi egységgel való lefedéssel, darabolással.
- Tengelyes tükrözés (pl.: alakzatok tükörképének keresése, alakzatokban tükörtengely keresése), nagyítás, kicsinyítés.
- Mérések alkalmi egységekkel. Egység és mérőszám kapcsolata.
- Átváltások szomszédos mértékegységek között.
- A mértékegységek használata és átváltása szöveges és számfeladatokban.
- Mérés az egységek többszöröseivel.
- A „biztos”, a „lehetséges, de nem biztos” és a „lehetetlen” értelmezése.
- Összeszámlálási (kombinatorikai) feladatok megoldása, az összes eset felírásával.
- Gyakoriságok, véletlen események előfordulásának vizsgálata, ábrázolása.
- Matematikai szaknyelv használata (értelemszerűen használja például a következő kifejezéseket: és, vagy, minden, van olyan, tagadás), igaz, hamis állítások, egyszerű, következtetések.
- Szöveges feladatok megoldása következtetéssel, visszafelé gondolkodással, egy-két lépéses alapműveletekkel leírható matematikai modell segítségével. Adatok különböző típusainak felismerése (pl. felesleges adat).
- Halmazok: két halmazból álló Venn-diagram értelmezése. Két halmaz közös része. Logikai „és”, logikai „nem” helyes használata.
- Tájékozódás négyzethálón, térképen.