A 4. évfolyamosok számára készülő központi írásbeli matematika feladatlapok követelményeiről

A jelenlegi 4. évfolyamos tanulók a 2020-as Nat szerint tanultak, illetve tanulnak.

Az írásbeli feladatsorokban előforduló követelmények ennek megfelelően 2020-as Nat-hoz kiadott kerettanterv matematika tantárgyának 1-4. évfolyamos témaköreiből az alábbiak:
  • Természetes számok 10000-es számkörben.
  • Számok képzése és helyi érték szerinti bontása, helyi-, alaki- és valódi érték fogalmának ismerete.
  • Számok helye a számegyenesen. Számszomszédok, számok tízesre, százasra, ezresre kerekítése. Természetes számok nagyság szerinti összehasonlítása, a „több”, „kevesebb”, „ugyanannyi” fogalmak, és jelölésük (>, <, =) ismerete.
  • Kétjegyűek összeadása és kivonása. Kerek tízesek szorzása és osztása egyjegyűvel.
  • Írásbeli összeadás, kivonás, szorzás egy- és kétjegyű szorzóval, osztás egyjegyű osztóval.
  • Műveletek közötti kapcsolatok: összeadás, kivonás, szorzás, osztás, zárójel használata.
  • Hiányos művelet és műveletsorok megoldása az eredmény ismeretében a művelet megfordításával.
  • Szöveges feladat értelmezése, megjelenítése, leírása számokkal.
  • Szimbólumok használata matematikai szöveg leírására, az ismeretlen szimbólum kiszámítása.
  • A törtrészek értelmezése, egységtörtek többszörösei.
  • Negatív számok a mindennapi életben.
  • Relációk a mindennapi életben, ezek kifejezése nyilakkal.
  • Sorozatok néhány hiányzó vagy megadott sorszámú elemének kiszámítása.
  • Sorozatok képzési szabályának keresése, kifejezése szavakkal.
  • Adott szabályú sorozat folytatása.
  • Sorozat szabályának felismerése. Összefüggések az egyszerű sorozatok elemei között.
  • Táblázatok értelmezése, kapcsolatok táblázat adatai között. Fadiagram, ágrajz használata.
  • Adatok lejegyzése, táblázatba rendezése.
  • Egyszerű diagramról adatok, összefüggések leolvasása.
  • Egyszerű diagramok készítése.
  • Testek egyszerű geometriai tulajdonságai.
  • Alakzatok kerületének kiszámítása.
  • Alakzatok területének számítása alkalmi egységgel való lefedéssel, darabolással.
  • Tengelyes tükrözés (pl.: alakzatok tükörképének keresése, alakzatokban tükörtengely keresése), nagyítás, kicsinyítés.
  • Mérések alkalmi egységekkel. Egység és mérőszám kapcsolata.
  • Átváltások szomszédos mértékegységek között.
  • A mértékegységek használata és átváltása szöveges és számfeladatokban.
  • Mérés az egységek többszöröseivel.
  • A „biztos”, a „lehetséges, de nem biztos” és a „lehetetlen” értelmezése.
  • Összeszámlálási (kombinatorikai) feladatok megoldása, az összes eset felírásával.
  • Gyakoriságok, véletlen események előfordulásának vizsgálata, ábrázolása.
  • Matematikai szaknyelv használata (értelemszerűen használja például a következő kifejezéseket: és, vagy, minden, van olyan, tagadás), igaz, hamis állítások, egyszerű, következtetések.
  • Szöveges feladatok megoldása következtetéssel, visszafelé gondolkodással, egy-két lépéses alapműveletekkel leírható matematikai modell segítségével. Adatok különböző típusainak felismerése (pl. felesleges adat).
  • Halmazok: két halmazból álló Venn-diagram értelmezése. Két halmaz közös része. Logikai „és”, logikai „nem” helyes használata.
  • Tájékozódás négyzethálón, térképen.

Ez a weboldal cookie-kat (sütiket) használ azért, hogy weboldalunk használata során a lehető legjobb élményt tudjuk biztosítani.